Elämysten paketoijat

19.11.2014

Elämysten paketoijat

©Virpi Aaltonen / Oi ihana Naantali teksti ja kuva

Johanna ja Pilvi ideoivat työkseen elämyksiä ja tekevät niistä paketteja matkailijoiden iloksi. Kun Naantalin ranta hiljenee kesämatkailijoista, punaisessa rantatalossa kiire jatkuu. Ensi vuoden ryhmämatkat ovat jo myynnissä ja täyttyvien paikkojen tilalle suunnitellaan uusia elämyspaketteja.

- Saaristossa kun ollaan, niin matkailijat kyselevät paljon saaristoon liittyviä teemamatkoja. Toukokuussa järjestämme kaksi Seili-retkeä: teemme meriretken Seilin saarelle saaristoon erikoistuneen oppaan kanssa, nautimme Ravintola Pohjakulman herkullisen saaristolaislounaan ja illalla eläydytään Seili-musikaalin tarinaan Logomossa. Kumpaankin retkeen olemme varanneet 50 lippua, Pilvi kertoo.

- Syksyllä Åbo Svenska Teater esittää Myrskyluodon Maijan ja olemme varanneet kolmeen näytökseen 40 lippua. Parhaillaan mietimme sopivaa oheisohjelmaa, kenties retkeä saaristokallioille, Johanna suunnittelee.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty matkapaketti Naantalista Ahvenanmaalle sai niin hyvää palautetta, että se tulee uudelleen myyntiin toukokuussa. Pakettiin voi yhdistää vierailun Kultarantaan ja yöpymisen Naantalin kylpylässä. Laivamatka Ahvenanmaalle upean saariston läpi on elämys. Perillä Maarianhaminassa odottaa keväällä ovensa avaava täysin uusittu hotelli Pommern.

- Moniko tietää, että Naantalista pääsee laivalla Ahvenanmaalle, Johanna kysäisee.

Michael Björklund valmistaa herkkuillasta Maarianhaminassa. Kuva: Ravintola Smakbyn.

- Matkan kruunaa kolmen ruokalajin illallinen Strömsöstä tutun huippukokki Michael Björklundin Ravintola Smakbynissä. Halukkaille voidaan järjestää Björklundin kokkauskurssi. Tälle matkalle haluaisin itsekin mukaan, innostuu lomasta Ahvenanmaalla pitkään haaveillut Pilvi.

Miten ideat syntyvät, miten keksitte uusia elämyksiä matkailijoille?

- Osallistumme erilaisiin tapahtumiin, ryhmämyyntikiertueille ja Matkamessuille. Kuuntelemme kentän signaaleja ja mietimme, miten parhaat ideat soveltuvat omille asiakkaillemme. Heiltä tulee myös toiveita, joiden pohjalta kehitämme palveluita, Johanna kuvailee.

- Johanna on ollut meillä vuoden ja on tuonut mukanaan uusia tuulia. Minä taas olen tällainen innostuja ja tartun mielelläni uusiin ajatuksiin. Heittelemme ideoita ilmaan ja   välillä lähtee ihan lapasesta, vitsailee Pilvi.

- Mutta priimaa pukkaa, jatkaa Johanna nauraen.

 

 

 

 

 

- Meiltä saa myös Lippupalvelun ja Lippupisteen lippuja. Toisinaan töihin tullessa oven takana odottaa pitkä jono konserttilippujen hakijoita, Pilvi kertoo muistellen Metallican kiertueen tuomaa ostoryntäystä.

Parhaillaan toimistolla tehdään ensi vuoden matkailuesitettä yhdessä mainostoimiston kanssa. Sen on oltava valmis tammikuussa. Esitettä painetaan 50 000 kappaletta ja eri kieliversioina ne leviävät ympäri maailmaa.

- Lisäksi päivitämme nettisivuja ja päivittäin online-varausjärjestestelmän hintatietoja. Myymme ja ideoimme ryhmille paketteja, teemme tarjouksia ja palvelemme toimistolle tulevia kaupunkilaisia, Johanna listaa.

- Suosituin kohteemme on Kultaranta. Linnan uusi isäntä presidentti Sauli Niinistö ja mahdollisuus nähdä hänet kiinnostaa matkailijoita. Kultarannan taidekierrokset ovat todella suosittuja ja ensi kesänä saamme lisätä kierrosten määrän seitsemään. Lisäksi matkailijat haluavat viettää aikaa rannassa. Ja tässähän on kaikki kompaktisti lähellä, ei tällaista koe muualla, Pilvi kertoo.

- Naantali on harvoja kaupunkeja, joka on osannut hyödyntää kauniin rannan matkailuelämyksenä ja se viehättää ihmisiä. Lisäksi pienet kohtaamiset paikallisten kanssa kiinnostavat matkailijoita. Esimerkiksi galleriakierrokset, joilla oikeasti tapaa paikallisia taiteilijoita. Sellaiset kohtaamiset jäävät mieleen, Johanna jatkaa.

Toimistolla matkailijoita ja kaupunkilaisia palvelevat myös Tarja ja Jaana. Heihin tutustutaan blogissa myöhemmin.