Musiikkinautintoja

3.6.2015

Musiikkinautintoja

Aulis Sallisen ja Arto Noraksen puolivuosisataa kestänyt ystävyys on onnenpotku kamarimusiikin ja Naantalin Musiikkijuhlien ystäville. Maanantaina Musiikkijuhlien lehdistötilaisuudessa istui kaksi hyvin, hyvin tyytyväisen näköistä ja selvästi toistensa ammattitaitoa kunnioittavaa miestä.

- Olen säveltänyt paljon sellolle ja se on paljolti Arton aktiivisuuden ansiota. Kun tuon tason instrumentalisti pyytää säveltämään, niin kyllä se imartelee ja työn tekee mielellään, innostusta säteilevä säveltäjä Sallinen kuvailee.

Aulis Sallinen on Musiikkijuhlien kesän erikoisvieras. Samalla juhlitaan huhtikuussa 80-vuotta täyttänyttä mestaria.

- Kaikille musiikkijuhlille on huippuhetki, kun säveltäjä on itse paikalla. Aulis on melkein kaikissa konserteissaan mukana, sellotaiteilija Noras kertoo.

Sallinen on kansainvälisesti arvostettu ja Suomen monipuolisimpia säveltäjiä, jonka Noras nostaa vanhojen klassisten säveltäjien joukkoon. Erityisesti kamarimusiikkia hän on säveltänyt paljon.

- Kamarimusiikin säveltäminen on pieni, intiimi, graafinen tuotos. Siitä tulee henkisesti hyvä olo. Se on kuin raikastava suihku. Suurelle orkesterille säveltäminen on raskaampaa enkä ole enää vuosiin säveltänyt orkesterille.

- Säveltäjälle on tärkeää, että teosta halutaan, se tulee kuulluksi ja sillä on yleisöä. Arto on pääsyyllinen myös siihen, että olen säveltänyt näin paljon kamarimusiikkia, Sallinen nauraa. Näillä musiikkijuhlilla on suunnaton merkitys sävellystyölleni ja tuotannolleni.

Tänä vuoden ohjelmiston suhteen aloitteen teki Sallinen.

- Aulis soitti minulle, että täytän 80-vuotta, voisinko säveltää musiikkijuhlille, Noras hymyilee.

Sallisen uusi teos Canti per Vallis Gratiae uruille ja pianolle kantaesitettiin eilen.

- Ralf Gothoni kauhistui, että miten sen esittäminen on mahdollista, kun eri puolilla kirkkoa soittavat soittajat eivät näe toisiaan, Sallinen nauraa kertoessaan tunnelmista teoksen harjoituksissa - ja vakuuttaa sen kyllä onnistuvan.

- Olen säveltänyt paljon jousille ja pianolle, nyt tavoittelin jotain uutta. Piano ja urut ovat harvinainen kombinaatio, en ole koskaan kuullut sitä. Säveltäessä piti kuvitella mielessään, miltä se kuulostaa.

Sallinen innostuu, kun pyydän kuvailemaan millaista sävellystyö on.

- Minulla on alkuidea. Etsimällä ja kokeilemalla löytyy tunne ja varmuus, että tätä pitää kehittää eteenpäin. Koen musiikin myös muotoina, en pelkästään soivana. Mielestäni säveltäjän ammatti on käsityöläisammatti. Sinfonian säveltämistä voisi verrata katedraalin suunnitteluun: siinä arkkitehtuurinen muoto, rakenteiden monimutkaisuutta sekä dramaturgiaa. Lopputuloksena on rakennelma, joka pysyy pystyssä.

Säveltäjälle on tärkeää, että teos esitetään myös uudelleen. Siksi Sallinen odottaa uteliaana torstaina 11.6. kuultavaa Barabbas-dialogeja. Se kantaesitettiin Naantalissa vuonna 2004.

- Se on minulle hyvin tärkeä teos, jossa käsitellään elämän peruskysymyksiä. Siinä on paljon dramaturgisia elementtejä. Solistit piirtävät omat juttunsa ja atmosfääri voi muuttua totaalisesti siitä, mitä kuultiin vuonna 2004.

Musiikkijuhlilla on jälleen luvassa runsas kattaus huippuluokan kansainvälisiä esiintyjiä ja monipuolinen ohjelma. Lipunmyynti on ollut aiempaa vilkkaampaa ja joitain konsertteja on jo myyty loppuun. Konserttien kuulumisia voi lukea Naantalin Musiikkijuhlien Facebook-sivulta.

 

 

ps. Millaista on sellotaiteilija Arto Noraksen muusikkoelämä? Lue täältä.